גמילה מסמים בבית | מיי גרופ

רטלין

רטלין
רטלין – מתילפנידאט (Methylphenidate) (הידוע בשמות המסחריים "ריטלין SR", "ריטלין LA" ו"קונצרטה") הוא חומר פסיכואקטיבי ממריץ של מערכת העצבים המרכזית. התרופה משמשת בעיקר כטיפול במי שסובל מהפרעות קשב וריכוז והפרעות היפראקטיביות. הרטלין הוא ממשפחת Stimulant ממריצים/מעוררים UPER. ריטלין דומה במבנה הכימי, בהשפעה ובמנגנון הפעולה שלו במוח לקוקאין, אקסטזי, ומתאמפטאמין (קוקאין קריסטל). הפרעת קשב וריכוז מוכרת גם בשמה הרפואי ADHD ראשי תיבות של (Attention deficit hyperactivity disorder) במינון מוגבר הרטלין נותן תחושת אופורייה והתעלות וגורמת לאדם לחוש שהוא בלתי מנוצח והוא בעננים וככזה הוא מאוד ממכר הרטלין גורם לאנשים לעוף לגבהים גבוההים אך הנחיתה כואבת מאוד ואז רצים להביא עוד. אנשים שמתמכרים לרטלין זה לא במקרה אלה בגלל ההרגשה שסם זה מעניק למשתמש. השאליה שאני כל יכול ממכרת מאוד ומערפלת את החושים בקרב המכור ונדמה לו שזה לא יגמר לעולם אך טבעה של ההתמכרות היא טובענית ודורסנית ולבסוף היא מכניעה את כולם עוד לא פגשנו באדם שניצח את הרטלין ולמד להשתמש בזה בשליטה מבוקרת. השימוש ברטלין מסוכן מאוד ועלול להביא להפרעות בקצב הלב, התקף לב ואף דם לב ומוות. כמו כן ישנם תופעות אחרות שיכולות להופיע בקרב נוטלי הרטלין,עליה בלחץ דם מסכנת חיים ועוד. מכורים לרטלין יגיעו לטיפול רק אחרי שאמצעים הכספיים ידללו אחרי שהמשפחה תלחץ עליהם או שהם יסתבכו עם החוק , אלה בדרך כלל יהיו זרזים לטיפול וגמילה. גמילה מרטלין מורכבת אך אפשרית בתנאי שהמכור מעוניין לקבל עזרה להיגמל מהרטלין. זה לוקח זמן עד שהמכור מגיע למקום הזה ומבקש עזרה.מכורים לרטלין סובלים מהכחשה מאוד גדולה ולא מוכנים להרפות החוויה הכיפית, ניפוץ ההכחשה בנוגע לשימוש ברטלין שלב זה לעיתים לוקח שנים ארוכות. מכורים בדרך כלל מחפשים מזור לסבל ולמצוקה שלהם השימוש ברטלין נותן להם מענה לבעיות ריגשיות כגון, לחץ, חרדה, מתח, דיכאון ועוד.הרטלין גורם לאדם לברוח מעצמו ומהבעיות שלו אך עם הזמן הוא הופך לנטל כבד מנשוא.

השלכות על המשפחה והסביבה

רטלין היאסםתרופה  שעולה לא מעט כסף כשקונים אותה אצל סוחרי סמים ולא בבית מרקחת. ודורש התעסקות בלהשיג את הכסף, התעסקות להביא את הרטלין,התעסקות להשתמש ברטלין. כל זה דורש המון זמן ואנרגיה מהמכור וכשהוא מקדיש את רוב זמנו לצרוך את הסם, הוא נעדר מהחיים האמיתיים כי הוא בתוך הבועה שעוטפת אותו. המשפחה במקרים כאלו נדחקת הצידה, תשלומים שוטפים לא משולמים כי הכסף הולך לסמים. הרטלין לוקח למכור את כל ממונו את כל רכושו ואת בריאותו. המשפחה היא הראשונה שנפגעת במצבים כאלו. לכן המשפחה צריכה לזהות אם הקרוב שלהם מנוהל על ידי משהו. משפחות רבות פוחדות להתעמת עם עם היקיר לשהם שמה הוא יתעצבן או יכעס, לכן המשפחות צריכות להיות חזקות ולהעמיד את המכור על מקומות ולעמת אותו עם האמת של מה שהם רואים. הימנעות תביא רק אסון וסבל. אם כל הקושי חייבים להפעיל לחץ על המכור כי אחרת הוא ישאר שנים תקוע איפה שהוא נמצא, למכורים אין את הכח לצאת ממעגל הסמים לבד הם חייבים את הדחיפה מהקרובים. מצד אחד דחיפה ודרישה ומצד שני חיבוק ואמונה כי הוא יכול להשתנות. מכורים יודעים לסחוט את המשפחות שלהם יותר טוב מגובי חובות הם אלופים בסחיטה ריגשית ולייצר דרמות על מנת שהמשפחה לא תנטוש אותם ובכך בעצם ממשיכים להשתמש. המשפחה צריכה להיות חזקה מאוד בעמידה מול המכור כי ינסה בכל דרך אפשרית לסבן אותם ולסובב להם את הראש רק שיוכל להשתמש ולחיות את אורך חייו ההרסניים.גבולות זה הדבר הכי חשוב על מנת לעזור למכור להחלים בלי גבולות השינוי לא יהיה אפשרי.

זיהוי השימוש לרעה ברטלין

רטלין הוא סם חמקמק, אנשים שלא מבינים בתסמינים וסימנים לא ידעו לזהות מהר אם האדם שעומד מולם הוא משתמש ברטלין או לא. אך המכור אם הזמן מסגיר את עצמו בהתנהגותו. הוא נעדר ממפגשים משפחתיים, הוא מסתובב הרבה בחוץ, הוא מסתתר ומסתגר הרבה, הוא מוציא כספים ללא אבחנה, עישונים מוקטנים מאוד, הוא משקר בלי סוף ומצדיק את זה בסיפורים ואגדות. זיהוי מוקדם יכול למנוע הרבה נזקים לכן אם עולה חשש הרימו טלפון בלי להסס.

דרכי טיפול וגמילה מרטלין

רטלין לכשעצמו הוא אחד מיני מאות סמים הקיימים בעולם, הטיפול במכור לרטלין הוא מורכב משני שלבים מרכזיים.
  1. גמילה פיסית בליווי רפואי ובעמצאות טיפול תרופתי על מנת להקל על התסמינים.
  2. טיפול רגשי ונפשי (פסילוגי) באמצעות קבוצות ושיחות פסיכוטרפוייטיות.
  3. טיפול התנהגותי, שינוי אורך חיים למידה של הרגלי חיים.
  4. השתלבות בהדרגה בחיי קהילה ומשפחה אחרי תהליך טיפולי במסגרת.
יש נטייה לחשוב שהתנקות בלבד מביאה עימה תוצאות, אך לא כך הדבר. להתנקות מרטלין זה רק החלק הראשוני בתהליך. אין ערבוה לניקיון. על מנת להבטיח דרך חיים נקייה וממושכת על המכור לעבור טיפול אינטנסיבי בתוך מסגרת כאשר הוא מנותק מהגירויים החיצוניים וממוקד בהחלמה. אצלנו תמצאו אוזן קשבת והכוונה מקצועית. נדאג להעביר את הגמילה בצורה דיסקרטית ואישית. אנחנו כאן בשבילכם לכל שאלה.

כתוב את הכותרת כאן